torsdag 8. oktober 2015

Det er Sørumsand som bør rykke opp fra 5. divisjon

Rødtrøyene fikk en svært tung sesongåpning, men i høst har de vært formlaget sammen med Nittedal. Årsaken til jeg ønsker at de går opp er rekruttering.
Blir det Kim Schøne (t.v) og Sørumsand eller Thomas Skaalerud og Blaker som vinner kampen om oppryk? (Foto: Espen Bråthen )
Årets 5. divisjon har vært av det jevne slaget. Tre lag kan fortsatt rykke opp, og alt avgjøres i de to siste serierundene. Sørumsand er vel ikke min favoritt til å rykke, men de er det laget jeg ønsker går opp. Hvorfor?

De har rekruttering. Og de har en plan.

Selv om Sørumsand mistet flere gode juniorer etter fjorårets nedrykk har de fortsatt et juniorlag. Det skal sies at det går tungt for de i 1. divisjon, men det blir bedre fremover. I G16 har de tre lag og førstelaget leder overlegent i 2. divisjon. De har også et av Romerikes beste 14-årslag hvor de nå ligger på 4. plass bak de «tre store» Lørenskog, LSK og Skedsmo. Her er det mange talenter og det kan Sørumsand høste om noen år. Men, det er et stort men, de må få a-laget opp minst en divisjon. Har man ikke et godt a-lag blir det vanskelig å holde på de beste spillerne. Man skal ha fokus på utvikling, men man skal også jobbe godt med a-laget. Klarer ikke Sørumsand å rykke opp fra 5. divisjon innen kort tid er jeg sikkert på at flere av de beste talentene. Det er ikke lang vei til Lillestrøm, for å si det slik.

Blaker er favoritt

Jeg liker Blaker. Mange herlig typer. Men for å være ærlig. Dette er en vennegjeng som spiller fotball for moro skyld. De trener lite, og mange av spillerne drar på åra. I tillegg er det ingen rekruttering hos rødtrøyene. Hva skjer når den eldre garde gir seg? Man ser det også i år at noen av de eldre ikke henger med. Rykker Blaker opp så må de få inn noen spillere, eller så blir de sendt hjem som slakt i nesten hver eneste 4. divisjonskamp. Det er stor forskjell på 4. divisjon og 5. divisjon. Hadde jeg vært Blaker-leder hatt det kjapt gått ut en epost til blakerværinger som Simen Kristiansen, Joar Akselsen og Martin Mathisen – og så krysse fingrene.

Aurskog/Finstadbru liker jeg også. Jeg er med rundt tre jentelag, og på jentesiden er AFSK dyktige. AFSK er ved et veiskille, og de er akkurat nå ikke gode nok for 4. divisjon.

Dette er alt jeg skriver om AFSK. De gangene jeg kritiserer AFSK her på bloggen og på FB så kritiseres det fra alle kanter, og det gidder jeg ikke mer. Derfor blir det ingen dekning av de grønne fremover.

Gjenstående kamper:

10/10:
AFSK – Sørumsand
Blaker – Nittedal

17/10:

Blaker – Skedsmo 3
Sørumsand – Løvenstad
Ull/Kisa 3 - AFSK

PS! Fet 2 har også en liten teoretisk mulighet til å rykke opp. Da må a-laget i 4. divisjon rykke opp til 3. divisjon. De er ett poeng bak Lørenskog 2, men de har snudd litt på a-laget sitt og stiller sterkt i de to siste kampene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar