søndag 20. mars 2016

Seriestart nærmer seg i lokalfotballen - og det kribler ekstra

Nå kjenner jeg det kribler i magan. Jeg har alltid hatt en lignende følelse, men foran denne sesongen kribler det ekstra. Mye står på spill.
Jøran Sandby og Rømskog/Setskog gleder seg helt sikkert til seriestart. Gjør du? (Foto: Espen Bråthen)

Årsaken til dette er sammensatt, men samtidig så veldig enkel. Mitt favorittlag, Aurskog-Høland, har rykket opp til 3. divisjon, og mange av mine venner er spillere og ledere der. Det kribler i magan. De ligger foran målet sitt med å stabilisere klubben på et godt nivå, men likevel kan det bli et steg tilbake på grunn av det nye seriesystemet. Kun fire lag er helt sikre på å holde seg i 3. divisjon. Normalt sett skal AHFK ned, men i fotball veit man aldri.


Det står mye på spill


Det kribler ekstra fordi mye står på spill for Romerike-fotballen. Vi har flaggskipet LSK, og like under Strømmen og Ull/Kisa. Under det er det tynt. Vi har nå kun Lørenskog i årets 2. divisjon. Heldigvis vil seriesystemet, forhåpentligvis, "redde" Akershus-fotballen i og med at 4-5 lag kommer til å spille i den nye Regionligaen (nivå 4) - Fu/Vo, Skedsmo, LSK, Eidsvold Turn og Skjetten, og er vi heldige er det også et par lag til som kan klare det hvis de har flyt. Vi vil uansett kun ha Lørenskog hvis de klarer å kommer blant to til sju i 2. divisjon i år, i Postnord-ligaen. Det er forbudt for Strømmen og Ull/Kisa å rykke ned fra OBOS!

Vi, fotballen på Romerike, er nødt til å få opp flere av lagene høyere opp, så vi får gode arenaer for talentfulle spillere. Det er viktig å gå den riktige veien før forhåpentligvis de ender opp i Lillestrøm - slik at vi slipper at de henter inn islendinger og spillere utenfor Romerike. LSK er på vei, men de har fortsatt en lang vei å gå på å være den samlende klubben for oss alle på Romerike.

Lagene som trener blir best!

Nivået er likevel bra i 4. divisjon og 5. divisjon. Jeg tror det er lenge siden at man har hatt et så godt nivå på topplagene. Lagene trener mer og mer, og det er vanskeligere for "pub-lag" å hevde seg - heldigvis. De lagene som ender topp 4-5 i 4. divisjon i år er de lagene som trener mest. Det samme gjelder for 5. divisjon. Endelig! Heldigvis ser det ut som at de fleste lagene har mer fokus på egne gutter enn på lenge. Det er ingen ting som er bedre enn det. Det vil skape engasjement og entusiasme rundt klubbene.

Bli med på tabellkonkurranse for 4. divisjon.

Jeg kommer i tiden fremover til seriestart, som er 2. april for 4. divisjon, lage mine tabelltips. Mange av klubbene har vært veldig flinke med å svare, mens noen få ikke gir fra seg en eneste lyd. Jeg håper alle lagene får sendt fra seg stallen og litt informasjon. Jeg er avhengig av å få litt hjelp fra dere.

Hvilke fotballkamper skal man se?

Det er mange som forventer at jeg kommer på "deres" bane i år, men jeg er nødt til å prioritere - som alle andre sesonger. Men, jeg kan si så mye at både 3. divisjon avd 3 og 4. divisjon blir fulgt meget tett. 3. divisjon avd 2 og avd 9 og 5. divisjon vil ikke bli så godt dekket, men det blir mye moro der også. Kommenter gjerne under hvilke kamper jeg burde gå til, eventuelt send en mail på esp-braa@online.no eller telefon 45224573.

De første kampene i hver enkelt serie:

4. divisjon:

2. april | Rælingen - Blaker
3. april | Nittedal - Raumnes og Årnes

5. divisjon:

4. april | Aurskog-Høland 2 - Skedsmo 3
4. april | Nannestad - Flisbyen

3. divisjon avd 3:

7. april | Aurskog-Høland - Gran
9. april | Skedsmo - Jevnaker
9. april | Fu/Vo - Flisa

3. divisjon avd 2:

9. april | Skjetten - Hasle-Løren


3. divisjon avd 9:

11. april | Eidsvold Turn - Raufoss 2

Hvilke lag skal du følge i år?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar